Міністерство економіки України

Меню

Огляд торговельної політики Сполучених Штатів Америки

Тринадцятий Огляд торговельної політики Сполучених Штатів Америки було проведено 19 та 21 грудня 2016 року під час засідання Органу СОТ з огляду торговельної політики.

Цей захід став корисною нагодою для членів СОТ в черговий раз проаналізувати та оцінити зміни і тенденції розвитку економічної, торговельної та інвестиційної політики цієї країни.

Під час зазначеного заходу обговорювалися два основні документи – звіти, підготовлені Урядом США (документ WT/TPR/G/350) та Секретаріатом СОТ (документ WT/TPR/S/350), а також запитання, які становили торговельний інтерес для інших країн (всього було завчасно надано понад 1600 письмових запитань), та відповіді на них від США.

В обговоренні взяли участь представники понад 60 делегацій, які були поінформовані про основні економічні досягнення США. Протягом багатьох років Сполучені Штати Америки неухильно дотримуються своїх зобов’язань щодо проведення відкритої та ліберальної торговельної та інвестиційної політики, і у звітному періоді її переваги стали ще більш відчутними. Міцне приватне споживання і зростання інвестицій обумовили безперервне економічне зростання, а постійне створення нових робочих місць дозволило удвічі зменшити безробіття при його найвищому значенні під час фінансової кризи. США залишаються найбільшим світовим імпортером, займають друге місце за обсягами експорту товарів та послуг і є лідером за обсягами прямих іноземних інвестицій.

У своїх виступах деякі учасники засідання зазначали про те, що глобалізація дозволила багатьом країнам продовжувати свій розвиток за допомогою торгівлі. У цьому зв’язку наголошувалося на важливості односторонніх торговельних преференцій США, і члени СОТ вітали поновлення у 2015 році Генералізованої системи преференцій США та подовження дії Закону про зростання та можливості для країн Африки. Учасники засідання також закликали США продовжити роботу над спрощенням правил походження відповідно до прийнятого у Найробі рішення в інтересах найменш розвинутих країн.

Відзначалися також швидка ратифікація США на початку 2015 року Угоди СОТ про спрощення процедур торгівлі, а також впровадження ситеми Єдиного вікна, яка має повністю запрацювати вже наприкінці цього року. Ознайомившись із занепокоєннями США щодо необхідності забезпечення безпеки та бажанням запровадити контроль імпорту, члени СОТ висловлювали впевненість у тому, що має бути додержано баланс між просуванням торговельних потоків та безпекою, і заходи з прикордонно-митного контролю повинні бути пропорційні ризикам. Так, необгрунтовано обтяжливі вимоги можуть обмежувати торгівлю і створювати додаткові витрати на їх дотримання, і ці витрати в кінцевому рахунку будуть сплачуватися промисловістю США і споживачами.

Відзначалася відкритість торговельного режиму США щодо товарів, яка в цілому характеризується низькими тарифами. Майже 70% всього імпорту у 2015 році здійснювалося без сплати мита, а середньозважений митний тариф, що застосовується, становить 1,5% (або 3,5%, якщо брати до уваги простий (незважений) середній тариф). Проте деякі члени СОТ зауважували про наявність надвисоких тарифів («тарифних піків») на товари, що становлять для них значний експортний інтерес, зокрема, на текстиль та одяг, а також на деякі види сільськогосподарської продукції.

Багато учасників зазначали про оскарження певних процедур щодо антидемпінгових і компенсаційних заходів, що застосовуються Сполученими Штатами Америки, а також про сприйняття постійного їх збільшення у багатьох випадках як необґрунтоване. США пояснили, що відповідно до правил СОТ рішення про застосування заходів базувалося на фактичному визначенні наявності демпінгових або компенсаційних субсидій, якщо такий демпінговий чи субсидований імпорт заподіяв, або загрожує завдати шкоду вітчизняній промисловості.

Що стосується нетарифних заходів, то деякі члени СОТ високо оцінювали співпрацю з США в рамках реалізації таких ініціатив як “Standards Alliance”, спрямованих на забезпечення повного і ефективного виконання зобов`язань СОТ, що стосуються технічних бар`єрів у торгівлі. Проте деякі учасники відмічали недостатність інформації про стандарти і технічні вимоги США на федеральному і регіональному рівнях, що створює певні бар`єри для компаній-експортерів. Було запропоновано створення єдиного джерела інформації, яке допоможе як Сполученим Штатам Америки, так і іноземним операторам подолати існуючу інформаційну прогалину. Стосовно зазначеного питання члени СОТ були поінформовані про те, що федеральні органи США були відсторонені від участі в будь-якій діяльності, пов`язаній з розробленням стандартів, що може створювати необгрунтовані перешкоди для зовнішньої торгівлі, а також про те, що при застосуванні стандартів, імпорт повинен отримувати режим не менш сприятливий, ніж аналогічні вітчизняні товари.

Щодо санітарних та фітосанітарних заходів, то у той час як більшість членів СОТ висловлювали підтримку та розуміння спроб США модернізувати свою систему харчової безпеки, деякі учасники зазначали, що нові вимоги стосовно перевірки, сертифікації, аудиту та інспекції можуть стати невиправданими бар`єрами у торгівлі. Особливі занепокоєння висловлювалися щодо процедур перевірки деяких видів рибної продукції і встановлення максимальної межі залишків у харчових продуктах. Коментуючи нові заходи США, спрямовані на запобігання незаконного і нерегульованого рибного промислу, зокрема, введення вимог щодо простежуваності морепродуктів, деякі учасники наголошували, що такі заходи повинні відповідати правилам СОТ і застосовуватися на основі об`єктивного аналізу ризиків.

При розгляді питань щодо політики державних закупівель, а також торгівлі деякими видами послуг більшість представників членів СОТ висловлювали занепокоєння щодо вимог законодавства США про державні закупівлі (Buy America legislation) та відповідних положень щодо наявності місцевої складової. Зазначалося, що такі вимоги створюють перешкоди для ефективних транскордонних ланцюжків поставок, наприклад, під час транспортування, водопостачання тощо. У своїй відповіді США наголосили про повну відповідність внутрішньої політики вимогам Угоди СОТ про державні закупівлі та прозорість федеральної системи закупівель. Водночас, відмічаючи відкритість більшості секторів сфери послуг США, члени СОТ в черговий раз запропонували представникам делегації США розглянути питання щодо неефективності обмежувальних заходів під час надання послуг морського транспорту та обмежень на іноземні інвестиції у сфері авіаперевезень.

Багато уваги приділялося і Закону США, який регулює питання розвитку сільського господарства (the 2014 Farm Act). Зокрема, учасники закликали США забезпечити своєчасне подання до СОТ нотифікацій про внутрішню підтримку. Було відзначено, що високі субсидії, які США надають щодо таких продуктів, як соєві боби, бавовна, цукор, молочні продукти, негативно вплинули на більш конкурентоспроможних виробників. Порушувалися також питання стосовно кредитного механізму для експорту сільськогосподарської продукції та нещодавнє використання спеціальних захисних заходів щодо імпорту.

У сфері захисту прав інтелектуальної власності члени СОТ висловлювали зацікавленість щодо стану реалізації патентної реформи, положень нових законів про захист комерційної таємниці та рівня захисту географічних зазначень.

Ураховуючи те, що США є важливим торговельним партнером для України, Мінекономрозвитку разом з зацікавленими центральними органами виконавчої влади було підготовлено письмові запитання і від української сторони, які разом з відповідями США додаються.

Закриваючи засідання, Глава Органу СОТ з огляду торговельної політики ще раз відмітила непорушну відданість США основоположним принципам багатосторонньої торговельної системи та лідерство цієї країни у діяльності СОТ, яке дозволило сформулювати більшість правил торгівлі, відомих на сьогодні. Така позиція була підтримана і багатьма членами СОТ, які висловили сподівання, що США продовжуватиме відігравати провідну роль у напрямку лібералізації міжнародної торгівлі.

Підписка на новини

https://freegeoip.net/json