Міністерство економіки України

Головна / Діяльність / Регуляторна діяльність / Реалізація державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності
Меню

Інформація щодо здійснення Мінекономіки регуляторної діяльності у І кварталі 2024 року

Протягом І кварталу 2024 року підготовка проектів регуляторних актів Мінекономіки здійснювалась відповідно до вимог, визначених Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» (далі – Закон) в умовах правового режиму воєнного стану на всій території України відповідно до Указу Президента України 24.02.2022 № 64/2022 та Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

Щодо планування діяльності з розроблення проектів регуляторних актів протягом І кварталу 2024 року (дотримання принципу передбачуваності та послідовності)

Розроблення проектів регуляторних актів здійснювалося відповідно до Плану діяльності з підготовки проектів регуляторних актів у сфері господарської діяльності на 2024 рік (далі – План), затвердженого наказом Мінекономіки від 15.12.2023 № 19572, який розміщено на офіційному вебсайті Міністерства.

Згідно із Планом на 2024 рік було заплановано розробку 1 законопроекту, 8 проектів постанов Кабінету Міністрів України, 20 проектів наказів Мінекономіки, всього 29 проектів.

Разом з тим на виконання низки доручень Кабінету Міністрів України та з метою реалізації окремих положень прийнятих законів України Мінекономіки здійснювало розроблення проектів регуляторних актів, які були включені до зазначеного Плану додатково, а саме 2 проекти постанов Кабінету Міністрів України.

За результатами опрацювання, у звітному періоді прийнято:

  1. з метою забезпечення права держави, як акціонера, на отримання дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності у 2023 році господарських товариств розроблено та прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 09.02.2024 № 129 «Про затвердження базового нормативу відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності у 2023 році господарських товариств, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави» (інд. 32);
  2. з метою удосконалення механізму забезпечення житлом громадян на умовах доступного іпотечного кредитування громадян України розроблено та прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 15.03.2024 № 291 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 2 серпня 2022 р. № 856 і від 13 червня 2023 р. № 596» (інд. 38).

Положення проектів регуляторних актів, розробником яких є Мінекономіки, спрямовані на вирішення наступних питань:

скасування інструментів державного регулювання, які втратили актуальність, не виправдано застосовуються та засмічують регуляторне поле, забезпечення чіткого і прозорого регулювання, розвитку підприємницької діяльності;

установлення єдиних вимог, обумовлених агресивною війною рф проти України, для суб’єктів господарювання щодо безпечної експлуатації всіх типів електроустановок та електрообладнання;

удосконалення встановлених вимог безпечного поводження з вибуховими матеріалами та встановлення процедур поводження з вибуховими матеріалами;

установлення загальних вимог здійснення торговельної та виробничо-торговельної діяльності, зменшення навантаження на бізнес, покращення торговельного обслуговування споживачів;

удосконалення механізму забезпечення житлом громадян на умовах доступного іпотечного кредитування громадян України;

забезпечення формування раціональної структури експорту та імпорту окремих видів товарів;

урегулювання процедур складання, подання та проведення експертизи заявок на торговельні марки тощо.

В Україні триває реформа дерегуляції роботи підприємців, Щоб спростити умови ведення бізнесу. Рішенням Уряду 13 січня 2023 року було утворено Міжвідомчу робочу групу з питань прискореного перегляду інструментів державного регулювання господарської діяльності (далі – МРГ). Очолюють МРГ Перший віце-прем’єр-міністр - Міністр економіки України Юлія Свириденко та Віце-прем’єр-міністр – Міністр цифрової трансформації України Михайло Федоров.

До робочої групи увійшли, зокрема, представники міністерств економіки, цифрової трансформації, захисту довкілля та природних ресурсів, юстиції, фінансів, регуляторної служби. До роботи МРГ залучені експерти Офісу ефективного регулювання, Центру економічного відновлення, Центру економічної стратегії, EasyBusiness, Програми USAID Конкурентоспроможна економіка України, USAID/UKAid проекту «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/ TAPAS».

На засіданні 14 березня 2024 року МРГ рекомендувала спростити низку процедур, пов’язаних з державним наглядом (контролем) за перевезеннями пасажирів та вантажів.

Зокрема, своїм рішенням МРГ рекомендувала:

  • ухвалити зміни до законодавства для боротьби з нелегальними автоперевізниками, які здійснюють перевезення пасажирів неналежно обладнаним транспортом, чим наражають їх на небезпеку;
  • забезпечити функціонування єдиної цифрової системи, яка міститиме всю інформацію про перевізника та здійснювані ним перевезення, що дозволить зменшити кількість рейдових перевірок на дорозі;
  • переглянути розміри штрафних санкцій в залежності від порушення та його наслідків для безпеки перевезень;
  • конкретизувати перелік вимог законодавства, що перевіряються Укртрансбезпеки.

За час роботи МРГ вже переглянула понад 1300 регуляторних інструментів для бізнесу, з них 456 рекомендовано скасувати, 584 – спростити. Наразі, скасовано вже понад 100 інструментів. 

Відповідаючи на запит бізнесу, на міжвідомчому рівні відбувається постійна робота щодо скасування застарілих та обтяжливих для підприємництва процедур державного регулювання, метою якої є максимальне переведення таких процедур на декларативний принцип, або на цифровізацію, синхронізацію з реєстрами і мінімальною взаємодією з людьми.

Мінекономіки за участі міжнародної технічної допомоги створило сайт реформи дерегуляції, запрацював дашборд, який відображає перебіг і досягнення реформи.

Завдяки новому інструменту можна з’ясувати, скільки коштів зекономлять бізнеси різних галузей завдяки ухваленим та реалізованим рішенням МРГ та які ринки дерегулюються найуспішніше.

Дашборд доступний за лінком deregulation.me.gov.ua.

Також на сайті можна отримати інформацію про розроблені нормативно-правові акти, результати засідань Міжвідомчої робочої групи з дерегуляції та інше.

Щодо дотримання принципу прозорості та врахування громадської думки

З метою забезпечення прав суб’єктів господарювання та громадськості на участь у здійсненні регуляторної діяльності проекти регуляторних актів разом із супроводжуючими документами оприлюднюються для обговорення та одержання пропозицій і зауважень на офіційному вебсайті Мінекономіки.

Також на офіційному вебсайті Міністерства розміщується інформація про стислий виклад змісту проекту, поштову та електронну адресу Мінекономіки, інформацію про спосіб оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу, інформацію про строк, протягом якого приймаються зауваження та пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань, спосіб надання фізичними та юридичними особами, їх об’єднаннями зауважень та пропозицій. Передбачається можливість надання громадськістю коментарів, зауважень та пропозицій до проектів регуляторних актів, які опрацьовуються та, у разі доцільності, враховуються структурними підрозділами Мінекономіки.

Пропозиції та зауваження, що надходять в електронній формі централізовано приймаються відповідним структурним підрозділом Міністерства та направляються для опрацювання до профільних департаментів. Строк обговорення проектів регуляторних актів, відповідно до вимог статті 9 Закону, становить не менше одного місяця.

Щодо якості підготовки аналізу регуляторного впливу (АРВ)

Якість підготовки АРВ регуляторного акта забезпечується завдяки застосуванню адекватних вимірювань та числових показників згідно із методикою здійснення АРВ, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 № 308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта» (далі – постанова № 308), також обов’язковим є дотримання чіткого алгоритму обрахунку фактичних витрат суб’єктів малого підприємництва (М-Тест).

Проекти регуляторних актів Мінекономіки супроводжуються АРВ відповідно до вимог законодавства та методики, Міністерство за можливості залучає заінтересованих стейкхолдерів до розробки регуляторних актів, проводить обговорення проблемних питань з асоціаціями підприємців, використовує статистичні дані для обрахунку прогнозованих витрат та вигід дії проекту акта тощо.

На виконання вимог Закону для погодження до уповноваженого органу разом з проектом регуляторного акта подаються АРВ цього проекту та копія оприлюдненого повідомлення про оприлюднення проекту з метою одержання зауважень і пропозицій.

Щодо забезпечення відкритості та систематизації регуляторних актів

На виконання вимог статей 12, 13 Закону спільно з Офісом ефективного регулювання створено та супроводжується Перелік регуляторних актів Мінекономіки (далі – Перелік), який розміщено на офіційному вебсайті Міністерства в рубриці «Діяльність», розділі «Регуляторна діяльність», підрозділі «Реалізація державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

Оновлення і наповнення Переліку регуляторними актами разом із АРВ та звітами про відстеження забезпечує наступність у регуляторній діяльності, надає можливість вчасно переглядати акти та вносити до них зміни у разі необхідності. Водночас Перелік є однією з форм ефективного обміну інформацією про регуляторну діяльність між розробниками і громадськістю, яка маючи до нього доступ, може впливати на регуляторну діяльність Мінекономіки, надаючи коментарі, пропозиції та зауваження.

Також з метою належної реалізації державної регуляторної політики та забезпечення принципу прозорості, залучення громадськості до регуляторної діяльності на офіційному вебсайті Мінекономіки функціонують інформаційні підрозділи, зокрема:

нормативно-правове поле,

розгляд скарг на рішення уповноваженого органу про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики,

реалізація державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності,

повідомлення про оприлюднення проектів регуляторних актів,

звіти про відстеження результативності регуляторних актів,

проекти регуляторних актів, аналізи регуляторного впливу до них та інші супровідні документи,

дозвільна система та ліцензування у сфері господарської діяльності,

які постійно наповнюються та актуалізуються.

Щодо відстеження результативності дії регуляторних актів

Відповідно до вимог статей 10, 13, 26 Закону та постанови № 308 стосовно кожного регуляторного акта послідовно здійснюються базове, повторне та періодичне відстеження його результативності.

План-графік здійснення у 2024 році заходів відстеження результативності власних регуляторних актів та актів Кабінету Міністрів України, розробником яких було Мінекономіки (далі – План-графік), затверджено 09.01.2024 та розміщено на офіційному вебсайті Міністерства.

Протягом І кварталу 2024 року Мінекономіки здійснено 15 заходів з відстеження результативності регуляторних актів та підтверджено дієвість актів. Звіти про відстеження було оприлюднено на вебсайті Міністерства, зокрема щодо:

1 базового, 1 повторного та 1 періодичного відстеження наказів Мінекономіки,

8 базових, 3 повторних та 1 періодичного відстеження постанов Кабінету Міністрів України.

Підсумовуючи викладене, протягом І кварталу 2024 року реалізація державної регуляторної політики Мінекономіки була спрямована на вдосконалення та спрощення правового регулювання господарських відносин, підтримку з боку держави вітчизняного підприємництва та зменшення втручання державних органів у діяльність суб’єктів господарювання.

Підписка на новини

https://freegeoip.net/json