Реформа публічних закупівель одна з небагатьох успішних реформ в Україні.
Вона розпочалась 2014 року з прийняттям Закону України “Про здійснення державних закупівель”, яким було розширено перелік інформації, що підлягала оприлюдненню, скорочено перелік виключень з-під дії Закону, надано додаткових повноважень громадськості для контролю за процедурами закупівель тощо. Водночас в цей період розпочалась робота над впровадженням електронних закупівель.
У лютому 2015 року в пілотному режимі почала працювати електронна система закупівель ProZorro, яка була створена громадськими активістами разом із бізнесом, представниками органів влади, світовими експертами та громадськими організаціями. Ця система вперше в Україні дозволила постачальникам подавати свої пропозиції в електронному вигляді і зробила весь процес здійснення закупівель прозорим.
Основною метою реформи публічних закупівель є підвищення прозорості, конкурентності та професійності закупівель, а також поетапне приведення системи публічних закупівель України у відповідність із стандартами Європейського Союзу відповідно до часових графіків, визначених Угодою про асоціацію з ЄС, Стратегією реформування системи публічних закупівель (“дорожньою картою”) та Планом заходів щодо її реалізації, схвалених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24.02.2016 № 175-р. В рамках виконання Угоди про асоціацію представниками ЄС підтверджено успішність виконання Україною першого етапу адаптації законодавства у сфері державних закупівель до acquis ЄС, як це передбачено статтею 153 Угоди.
З 1 квітня 2016 року набрав чинності Закон України “Про публічні закупівлі” (далі – Закон), який забезпечив початок переведення всіх закупівель в Україні в електронний формат. Перехід відбувся у два етапи: з 1 квітня 2016 року всі закупівлі через електронну систему закупівель Prozorro проводять центральні органи виконавчої влади і підприємства, що діють в окремих сферах господарювання (так звані “природні монополії”), з 1 серпня 2016 року використання електронної системи публічних закупівель стало обов’язковим для решти замовників. Це дало змогу як контролюючим органам, так і громадськості в онлайн режимі спостерігати за процесом здійснення закупівель. Завдяки наявності в системі великого обсягу машиночитних відкритих даних забезпечено можливість швидко знаходити та аналізувати інформацію про закупівлі, а також проводити різні дослідження. Зокрема разом з громадськими організаціями та бізнесом було запущено в публічний доступ модуль аналітики, який в інтерактивному режимі реального часу надає громадянам можливість аналізувати інформацію про закупівлі (bi.prozorro.org).
Функції Уповноваженого органу, який здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель, покладено на Мінекономіки.
З 2016 року на офіційному веб-сайті Мінекономіки функціонує Інформаційний ресурс Уповноваженого органу (за посиланням: bit.ly/2vHDm59), який направлений на поширення інформації щодо застосування законодавства про публічні закупівлі, надання узагальнених відповідей та безоплатних консультацій рекомендаційного характеру з питань закупівель.
У 2018 році з метою дотримання вимог законодавства щодо захисту інформації в державних інформаційних системах та створення комплексної системи захисту інформації електронної системи публічних закупівель було здійснено унікальний ІТ проект, аналогів якого немає в світі, щодо міграції всіх сервісів електронної системи закупівель Prozorro з Amazon Web Services до українського дата-центру – захищеної хмари De Novo G-Cloud.
Поряд з цим, в 2018 року в електронній системі закупівель Prozorro було впроваджено онлайн моніторинг закупівель Державною аудиторською службою, у тому числі на основі автоматичних індикаторів ризику, спрямований на запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.
З метою розвитку електронної системи закупівель та її інтеграції з іншими державними системами та реєстрами забезпечено автоматичний обмін інформацією з Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Державним реєстром лікарських засобів, ДПС та Державною казначейською службою.
Починаючи з 19.04.2020 Закон України “Про публічні закупівлі” діє у редакції, передбаченій Законом України “Про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі” та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель” від 19.09.2019 № 114-ІХ, яка з метою підвищення ефективності закупівель, гармонізації з законодавством ЄС та міжнародними стандартами містить ряд нововведень, зокрема:
Крім того, для професіоналізації сфери закупівель Міністерством було здійснено наступні заходи:
Крім того, Івано-Франківською обласною радою прийнято рішення від 31.07.2020 № 1511-36/2020 “Про створення комунального підприємства Івано-Франківською обласною радою “Централізована закупівельна організація Івано-Франківської обласної ради”, що з 01.10.2020 може проводити закупівлі для визначеного кола замовників, які в обов’язковому порядку передають свої закупівлі до зазначеної установи.
В рамках міжнародної діяльності в сфері публічних закупівель слід відмітити наступні досягнення:
Міжнародне визнання та нагороди, отримані за розвиток електронної системи публічних закупівель України Prozorro:
- World Procurement Awards 2016 у номінації “Громадський сектор”;
- Open Government Awards 2016;
- ProZorro включено в рекомендовані моделі електронних закупівель ЄБРР;
- ProZorro визначено showcase & learning project світової ініціативи Open Сontracting Partnership Davos Awards 2017 у номінації “Довіра майбутнього”;
- Fair Sourcing Awards (FSA) 2017 у номінації "Майстер";
- Світовий банк за результатами оцінки функціонування електронної системи публічних закупівель Prozorro у 2017 році визнав, що може використовувати цю платформу для проведення закупівель товарів, послуг та робіт в Україні;
- Transparent Public Procurement Rating, Найбільш прозора система публічних закупівель 2020.
На даний час Мінекономіки як Уповноважений орган у сфері публічних закупівель продовжує активну роботу щодо реалізації заходів розвитку сфери публічних закупівель в таких напрямках: