Міністерство економіки України

Звіт за результатами публічних консультацій проекту концепції по досягненню цілі 7.6. “Український експортер отримує кращі умови для роботи за рахунок зменшення бар’єрів для експорту українських товарів та послуг” Програми діяльності Кабінету Міністрів України

Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (далі - Мінекономіки) провело публічні громадські обговорення проекту Концепції по досягненню Цілі 7.6. “Український експортер отримує кращі умови для роботи за рахунок зменшення бар’єрів для експорту українських товарів та послуг” Програми діяльності Кабінету Міністрів України (далі – Концепція).

Метою Концепції є визначення напрямків державної політики щодо спрощення внутрішніх процедур та усунення перешкод кількісному і якісному зростанню експорту на зовнішніх ринках, створення умов для переходу України до експорту наукомісткої інноваційної продукції для сталого розвитку та успішного виходу на світові ринки.

У Концепції окреслені проблеми політики, її носії, гострота, динаміка, а також основні причини їх виникнення. Також визначені основні показники ефективності політики та описано чинну державну політику щодо вирішення наявних проблем.

Документом запропоновано курс політики, який складається із чотирьох підцілей та завдань до них. Так, для досягнення Підцілі 1 “Підвищення ефективності та якості торговельної політики” передбачається забезпечити належне представництво України та українських компаній на ключових міжнародних виставково-ярмаркових заходах (виставки, ярмарки, форуми), а також участь в діяльності міжнародних організацій. Використання їх діяльності для просування національних економічних інтересів.

Для досягнення Підцілі 2 “Розвиток національних контрольних процедур (технічне регулювання, санітарія і фітосанітарія тощо) у спосіб який дозволяє визнавати еквівалентність на ринках у фокусі та забезпечення визнання такої еквівалентності” будуть виконані наступні завдання: участь в організаціях, які розробляють міжнародні та європейські стандарти щодо нетарифного регулювання торгівлі; здійснення національного регулювання на рівні, який забезпечує підтримку та розвиток експорту української продукції та послуг; укладення угод та домовленостей про взаємне визнання еквівалентності з усіма можливими торговими партнерами.

Підціль 3 “Проведення переговорів про зменшення рівня тарифів, які накладаються на українську продукцію на зовнішніх ринках” включає такі завдання: участь у багатосторонніх переговорах у рамках СОТ, зокрема про зменшення мит; укладення преференційних угод та угод про вільну торгівлю з ключовими торговими партнерами; зняття заходів торговельного захисту, які застосовуються на зовнішніх ринках, та забезпечення торговельного захисту національних виробників.

Підціль 4 “Забезпечення доступу українського бізнесу до доступних торгових фінансів” буде досягнута шляхом забезпечення повноцінного функціонування Експортно-кредитного агентства; збільшення фінансових інструментів, доступних для українських компаній; здійснення комплексу заходів направлених на зменшення ризиків при оцінці операцій з українськими компаніями.

З метою одержання зауважень і пропозицій до Концепції, відповідно до Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 № 950 та у порядку, передбаченому постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 № 996 “Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики”, 21 лютого 2020 року проведено публічні громадські обговорення Концепції.

Участь в обговореннях взяли представники бізнес-асоціацій, громадських організацій, суб’єктів господарювання зовнішньоекономічної діяльності, представників наукових кіл та експертів, ЗМІ, народні депутати, а також працівники Мінекономіки, МЗС, Мінінфраструктури та Держмитслужби (близько 80 осіб).

Заслухано пропозиції деяких учасників публічних громадських обговорень щодо конкретних кроків опрацювання питань, передбачених в рамках реалізації Концепції по досягненню Цілі 7.6. “Український експортер отримує кращі умови для роботи за рахунок зменшення бар’єрів для експорту українських товарів та послуг” щодо:

  • доцільності застосування до РФ дзеркальних санкцій на ввезення на територію України кабельної продукції та вирішення проблеми демпінгового імпорту з РФ, у тому числі через Республіку Білорусь; необхідності корегування при ввезенні в Україну умов розмитнення імпортної продукції, виробленої у вільних економічних зонах інших країн; наявності проблеми неякісного імпорту з Європи, що пов’язано із застосуванням іноземним виробником національних, а не європейських стандартів; створення мережі акредитованих лабораторій і органів з оцінки відповідності з метою визнання країнами ЄС українських сертифікатів; вивчення потенціалу інших країн щодо експорту української продукції, зокрема машинобудування, для укладення двосторонніх торговельних угод (наприклад, африканські та азіатські країни);
  • впровадження інституту аграрного аташе; проблем щорічного скорочення чисельності дійних корів в Україні та контрабандного імпорту молочної продукції з Польщі;
  • посилення діалогу та співробітництва держави і бізнесу при реалізації Концепції;
  • доцільності розробки національного звіту щодо рівня викидів парникових газів під час виробництва та обігу сільськогосподарських культур (зокрема, кукурудзи та ріпаку) для подальшої переробки на біопаливо в країнах ЄС; необхідності перегляду Протоколу фітосанітарних та інспекційних вимог щодо експорту ячменю з України до Китаю між Міністерством аграрної політики та продовольства України та Генеральною адміністрацією нагляду за якістю, інспекції та карантину КНР від 05.12.2013 з метою спрощення вимог до експорту ячменю з України до КНР; доцільності розширення переліку сільськогосподарських культур для експорту до КНР;
  • необхідності схвалення технічного регламенту з виробництва летючих органічних речовин та технічного регламенту щодо викидів летючих речовин; удосконалення деяких аспектів податкової політики в сфері хімічної промисловості у контексті щодо прирівнювання сировини (нафтові  розріджувачі) до моторного палива, яка призвела до того, що лакофарбова галузь вимушена додавати розчинники до своєї продукції на території інших країн (аби не завозити в Україну). Зазначено, що існуючий  порядок  дуже ускладнює  процес  купівлі та  використання цієї сировини  (нафтові  розріджувачі), що  вже призвело  до  збільшення імпорту  напівфабрикатного  лаку  з  Білорусії більш  ніж у три  рази та зупинці  двох  українських підприємств; важливості стандартизації та технічного регулювання сфери безпеки продукції; необхідності оптимізації процедури впровадження нових стандартів та технічних регламентів;
  • доцільності відновлення діяльності робочої групи з митно-тарифних питань в рамках роботи Ради з міжнародної торгівлі, яка б опрацьовувала проблеми бізнесу та надавала рекомендації щодо доцільності встановлення митних тарифів з урахуванням інтересів всіх зацікавлених сторін; необхідності опрацювання питання лібералізації експортного контролю з метою створення кращих умов для виробництва високотехнологічної продукції;
  • необхідності здешевлення наземних (автомобільних, залізничних, річкових) перевезень до морських портів  та вантажних міжнародних авіаперевезень, спрощення і оптимізації роботи Держпродспоживслужби з ведення реєстру експортерів;
  • появи в Україні нового типу машинобудівних компаній з новою філософією, яких необхідно виявити, надати підтримку та сприяти участі у закордонних виставках;
  • необхідності впровадження дзеркальних санкцій на ввезення ДСП з РФ; зняття заборони на ввезення в Україну карбамідоформальдегідного концентрату, який є сировиною для смоли і використовується для виробництва ДСП (в результаті заборони ввозу сировини з РФ підвищилась собівартість українського ДСП, а також РФ збільшила обсяг експорту продукції з доданою вартістю – ДСП);
  • потреби встановлення для українських авіаційних компаній рівних з іноземними компаніями умов ведення бізнесу: опрацювати питання відміни ПДВ на запасні частини і комплектуючі, які ввозяться на територію України для технічного обслуговування повітряних суден та зниження акцизних ставок на авіаційне паливо;
  • опрацювання питання удосконалення контрольних процедур в Україні задля виходу підприємства на зовнішні ринки (існує значний попит на продукцію машинобудування).

За результатами публічних громадських обговорень вирішено схвалити в цілому проект Концепції по досягненню Цілі 7.6. “Український експортер отримує кращі умови для роботи за рахунок зменшення бар’єрів для експорту українських товарів та послуг” Програми діяльності Кабінету Міністрів України і проект Плану реалізації державної політики по досягненню Цілі 7.6. “Український експортер отримує кращі умови для роботи за рахунок зменшення бар’єрів для експорту українських товарів та послуг” та направити їх у встановленому порядку на розгляд Уряду.

Підписка на новини

https://freegeoip.net/json