Міністерство економіки України

Текст виступу Айвараса Абромавичуса під час парламентських слухань: “Розвиток підприємництва в Україні та підтримка малого і середнього бізнесу”

30 вересня 2015 року

Шановні!

Є абсолютно зрозумілим те, що ситуація на економічному фронті країни залишається складною.

Бізнес бореться за виживання, бореться за те, щоб розвиватися далі, щоб не стояти на місці. У деяких випадках результати реформ стають відчутними, але в багатьох випадках, нажаль - ні.

Як підприємець у душі, а я з 20 років займався бізнесом: засновував бізнеси, допомагав засновувати, розвивав, продавав, купував, і в підсумку - я зараз, начебто, і бюрократ, але в душі - залишаюся підприємцем, і тому мені подвійно боляче спостерігати за ситуацією, яка так повільно змінюється.

Я підтримую те, що для успішного розвитку економіки та всіх підприємців і бізнесу загалом потрібні 3 речі. Перше - це податкова реформа, друге - демонополізація й деолігархізація, а також - це боротьба з корупцією. Лише не згоден з одним - корупцію поставили на останнє місце. Насправді, корупція - це таке зло, яке без сумніву повинно стояти на першому місці.

Прошу, не вірте тим, хто скаже, що в усіх країнах є корупція. Я вів бізнес у більш ніж 18 країнах Східної Європи. Деякі з них перебувають в ранній стадії розвитку, деякі - в пізній, але ніде немає такої корупції. Ніде немає такої ситуації, коли на кожному кроці, де працює бізнес, якісь зловмисники постійно випрошували б гроші. Цього не повинно бути. Це, знову ж, вдвічі прикро, тому, що я прийшов на позицію Міністра очікуючи, що після Революції гідності це припиниться... Але, пройшло 9 місяців з того часу, і я можу впевнено сказати, що ситуація, на жаль, така ж.

Те, що ми робимо на економічному фронті з іншими Міністрами, котрі прийшли з бізнесу, буде нівелюватися і наш шлях буде надзвичайно довгим, якщо правоохоронні органи не почнуть працювати так, як вони повинні працювати і як ми всі від них очікуємо.

Тому я змушений відзначити, що й сьогодні моя місія - це поліпшення інвестиційного клімату в країні та боротьба з корупцією. Тому що, все таки, перше неможливе без другого. У Мінекономрозвитку ми боремося з цим злом через такі заходи, як скорочення штату й дерегуляція.

Також хочу зауважити: чим менше буде стикатися бізнес із державними структурами, тим менше буде корупційних чинників. Дивіться, якщо є два підприємці, які мають спільні ділові відносини, яка там корупція може бути? Що, один іншому дасть хабар і навпаки? Такого не може бути. Аж ось, коли сходиться бізнес і держава - відразу виникає можливість корупції. Тому з цим обов’язково потрібно боротися. Відміняти різного роду дозвільні моменти, ліцензії й так далі, тому, що все це - хабарі, вони скрізь і всюди, і це - час, який доводиться недоцільно витрачати.

Ми прагнемо створити абсолютно сприятливі умови для ведення бізнесу для всіх суб’єктів, але в першу чергу - для малого та середнього бізнесу, який стане драйвером всього економічного розвитку України.

Тому, що за малим та середнім бізнесом стоїть активна частина населення зі своєю незалежною думкою, ініціативою, вмінням впроваджувати нові технології та рухатися вперед. Ця частина суспільства, в підсумку, стане сильним ядром демократичної держави та створить середній клас, який не продаватиме свої голоси “за гречку”, не даватиме хабарі, а буде створювати робочі місця.

Яке ж бізнес-середовище ми створюємо? Абсолютно для всіх ми прагнемо створити сприятливі, привабливі, зручні та прості умови ведення бізнесу. Без репресивних органів, без тиску з боку фіскальних служб, без недоцільних дозволів і ліцензій. Усе має бути зроблено для того, щоб бізнесу було легше та простіше дихати.

Основне з того, що вже досягнутого - це макроекономічна стабілізація, проведення безлічі дерегуляційних заходів, в рамках реформи держконтролю - мораторій на перевірки, а також початок дії потужних і масштабних програм.

Поясню важливість питань макроекономічної стабілізації на прикладі доступних кредитів. Доступні кредити - це існування 2 речей: стабільної банківської системи й довіри до неї, а також низька інфляція. За умов стабільної макроекономічної ситуації, коли немає коливань інфляції, коли курс національної валюти є стабільним - ми робимо перший крок для того, щоб у середньостроковій перспективі обов'язково б з'явилися кредити за доступною відсотковою ставкою.

Завдяки дерегуляційним заходам ми визначили безліч “больових точок” бізнесу і близько 94 вже видалили, стільки ж іще в процесі.

Що стосується мораторію - це був ефективний засіб підтримки малого та середнього бізнесу, та його обов'язково потрібно продовжити до того часу, поки ми не реформували державний контроль. Принагідно повідомляю, що ми вже подали до ВРУ законопроект про реформування держконтролю, у якому йдеться й про створення інтегрованої системи інформації про перевірки. Завдяки цьому в публічному просторі буде відкрито інформацію про те - хто, коли, до кого і чому “йде в гості”. Нехай усі знають - хто, кого і коли буде інспектувати і контролювати. Це нормальна практика. Інспектор, який перевіряє, повинен мати опитувальник, з яким приходить на перевірки. Зі свого боку бізнес також повинен мати той самий опитувальник і тільки за таких умов може здійснюватися перевірка. Лише з тих питань, які у цьому документі визначені. Це дуже важливо!

Мінекономрозвитку розпочав цілу низку міжнародних програм з підтримки малого бізнесу. Так, ми підписали програму EU SURE (EU Support to Ukraine to Re-launch the Economy) на 55 млн євро, і в рамках цієї програми буде створено 15 регіональних центрів малого та середнього бізнесу. Вірю, що з нового року вони запрацюють. Це спільний проект у тому числі з Європейським банком реконструкції та розвитку (ЕБРР). В процесі підписання зараз програма створення Фонду гарантування кредитів у розмірі 40 млн євро. І це запрацює в найближчий час. Є й безліч інших програм, про більшість з яких докладно можна почитати на нашому сайті.

Що ж можна очікувати від Уряду та від Мінекономрозвитку в найближчому майбутньому. Це 3 важливі речі. Серед них - антимонопольна реформа. На минулому тижні в Мінекономрозвитку відбулась зустріч усіх стейкхолдерів, під час якої обговорювалась тема “Мегаполісу”. Обороти цієї табачної компанії - 40 млрд грн. І що вони роблять зараз? Вони вже оголосили, що шукають людину для зв'язків із Урядом, тому, що підвищилися ризики, що регуляторне середовище по відношенню до цієї компанії зміниться. Ми передали весь пакет документів до Антимонопольного комітету. І ось тепер завдання перед новим керівником, який також прийшов з бізнесу, дуже ясно поставлене.

Два останніх дні активно обговорюються земельні питання. Я сподіваюся, що на наступному пленарному тижні, ми подаємо законопроект, що стосується полегшення умов реєстрації землі. Це дуже допоможе підприємцям.

Тут обговорювалося питання щодо приєднання до електричних мереж. У нас ця процедура займає 177 днів в цілому - ця ситуація повністю не нормальна. Вона монополізована олігархами або кимось іще… Так не повинно бути. Тому ми й сидимо на 96 місці в рейтингах Doing Business і відстаємо за всіма показниками. Ми обговорюємо це питання з Мінрегіоном, і в найближчому майбутньому зміни, які стосуються приєднання до мереж відбудуться. Просто констатую.

Особисто я вважаю, що всі контролюючі органи на даному етапі розвитку нашої країни - це ЗЛО. Поки ми їх радикально не реорганізуємо - нічого не змінитися. Ну, може, 10% звільнять, 10% додадуть - нічого не зміниться. Побороти це можна лише жорстко й такими радикальними методами, які можна побачити на прикладі реформи дорожньої поліції. Усіх вигнати і нових спеціалістів за конкурсом набрати вже на зовсім інші заробітні плати. І в кількості незрівнянно меншій, ніж є зараз.

А стару банду цих “товаришів” - геть!

І, я думаю, що у нас все вийде. Я впевнений, що, в підсумку, ми прийдемо до процвітання економіки, до процвітання вашого бізнесу.

Заробляйте, тримайтеся, успіхів вам у вашій діяльності.

Велике спасибі.

 

Підписка на новини

https://freegeoip.net/json