Міністерство економіки України

Максим Нефьодов: «Дорожня карта» реформи держзакупівель не обмежується розвитком ProZorro

Успішний запуск електронної системи ProZorro є тільки початком реформи системи державних закупівель. Попереду — переведення всіх закупівель в державі в електронний формат, навчання державних замовників, гармонізація законодавства з нормами ЄС, введення системи ризик-менеджменту тощо. Це неможливо здійснити без чіткої стратегії або «дорожньої карти», яка закріплює ключові завдання реформи і строки їх виконання. Міністерство економічного розвитку і торгівлі провело презентацію такої «дорожньої карти» під час другої Міжнародної конференції з державних закупівель «Стратегічні напрями реформи державних закупівель в Україні – вимір ЄС, останні зрушення та основні виклики».

Ян Томбінський, Посол ЄС в Україні, нагадав, що реформа державних закупівель, гармонізація українського законодавства в цій сфері із законодавством ЄС є одними з умов Угоди про асоціацію з ЄС. За словами посла ЄС, корупція в системі держзакупівель має великий негативний вплив на всю економіку України. Успішна реформа в цій сфері допоможе розвинути конкуренцію і створити однакові, рівні умови для всіх гравців. «Від зростання конкуренції, в першу чергу, за рахунок відкриття ринку для малого і середнього бізнесу, виграють всі. Для держави це зменшення корупції. зростання якості товарів і послуг, які закуповуються за бюджетні кошти. Для економіки і бізнесу – важливий перспективний напрямок розвитку. А затвердження нових прозорих стандартів роботи, допоможе у розвитку громадянського суспільства», — додав Ян Томбінський.

Для успіху реформи треба мати чітку ціль і «дорожню карту», яка визначає, що і коли необхідно зробити, підкреслив П’єр Дельсо, заступник генерального директора Генерального директорату внутрішнього ринку, промисловості, підприємництва та малого і середнього бізнесу Європейської Комісії. Він зазначив, що реформа держзакупівель – це засіб, який дозволяє провести системні зміни в економіці і суспільстві. «Україна демонструє вражаючий прогрес в цій реформі. Але є значні виклики, в першу чергу, боротьба с корупцією. Електронні закупівлі – це лише один з інструментів. Для успіху необхідне проведення також інших реформ. Але, як кажуть, поразка – то не опція», — підкреслив П’єр Дельсо.

Заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України Максим Нефьодов розповів про перші значні досягнення реформи держзакупівель. Менш ніж за рік тестової експлуатації електронна система ProZorro вже заощадила бюджету понад 430 млн. грн. Загальний обсяг тендерів в системі перевищив 26 тис. з плановою сумою у 5,8 млрд. гривень. При цьому на створення пілоту не було витрачено жодної копійки бюджетних коштів – проект був створений завдяки підтримці бізнесу та міжнародних донорських організацій. Ще одне важливе досягнення – приєднання України до «Угоди про державні закупівлі» (WTO Government Procurement Agreement, GPA) , що відкриває українським компаніям глобальний ринок державних закупівель країн СОТ обсягом у 1,7 трлн. дол.

Мінекономрозвитку працює і над законодавчим забезпеченням реформи. Закон щодо змін в процедурі держзакупівель (законопрект 2087а) вже прийнятий парламентом і підписаний Президентом. Другий ключовий документ — Закон «Про публічні закупівлі», дозволить перевести всі закупівлі в державі протягом наступного року в електронний формат. Уряд вже погодив проект, і найближчим часом від надійде на розгляд Верховної Ради.

«Сьогодні ми можемо із впевненістю сказати, що перший етап реформи держзакупівель успішно завершено. Ми побудували міцний фундамент, але реформа триває. І її подальша реалізація неможлива без чіткої стратегії або «дорожньої карти», — зауважив Максим Нефьодов.

За словами Тетяни Лісовської, начальника міжнародного відділу департаменту регулювання держзакупівель Мінекономрозвитку, «дорожня карта» закріплює ключові напрями реформи, в першу чергу гармонізацію законодавства України з законодавством ЄС. Ще один важливий напрямок — інституційний розвиток. В цьому питанні Мінекономрозвитку забезпечує методологічну допомогу і роз’яснення, формує політику держзакупівель і правову підтримку. Зі свого боку Антимонопольний комітет забезпечує механізм електронного оскарження, оприлюднення скарг. При цьому головне завдання контролюючих органів – зменшити кількість заходів контролю та підвищити їх якість, уніфікувати застосування законодавства, налагодити взаємодію з громадськими активістами.

«Дорожня карта» також передбачає чіткий календарний план робіт по реалізації реформи. На першому етапі (6 місяців) вводяться стандарти, зокрема, щодо публікації інформації про умови, порядок та критерії  відбору виконавців державних контрактів, а також стандартів судового захисту прав у випадку неправомірних рішень замовників. На другому етапі (3 роки) заплановано внести зміни до термінології, стандартних процедур, приведення законодавства України у концептуальну відповідність із вимогами Директив ЄС щодо держаних закупівель. На подальших етапах відбудеться гармонізація правил укладання договорів, з’явиться можливість для функціонування моделі централізованої закупівлі, широкого застосування рамкових угод.

«Реформу не здійснити за один рік. Це довгий шлях, і пройти його неможливо без чіткого дороговказу. Багато завдань вимагатимуть довгих місяців важкої праці, але за наявності «дорожньої карти» набагато легше досягнути мети», — зазначила Тетяна Лісовська. За її словами, ключові вимоги до гармонізації законодавства було ураховано в останніх змінах до Закону «Про державні закупівлі». А основні положення «дорожньої карти» вже закріплено в проекті розпорядження Кабінету Міністрів України «Про Стратегію реформування системи державних закупівель».

Нагадаємо, організатором другої Міжнародної конференції з державних закупівель виступає Проект ЄС «Гармонізація системи державних закупівель в Україні за стандартами ЄС». Конференція об’єднує міжнародних та українських фахівців, які обговорюють нову стратегію державних закупівель та ключові аспекти реформування, у тому числі: новітнє та майбутнє законодавство, розвиток системи електронних закупівель, впровадження Єдиного закупівельного словника ЄС, створення Централізованих закупівельних організацій, а також питання, пов’язані з підвищенням ефективності державних закупівель, навчанням та професіоналізацією у сфері.

Серед спікерів конференції — представники Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, державного підприємства «Держзовнішторгвидав України», проекту Prozorro, «Transparency International Україна», а також Європейської комісії, Програми підтримки вдосконалення врядування та менеджменту (SIGMA – спільна ініціатива ОЕСР та ЄС), Crown Agents Ltd., британської компанії-виконавця проекту.

Підписка на новини

https://freegeoip.net/json