• Перейти до основного вмісту

Міністерство економіки України

Фундація Олени Зеленської презентувала дослідження про професійні очікування підлітків в Україні

22 травня в Києві Фундація Олени Зеленської презентувала результати дослідження «Індекс майбутнього: професійні очікування та розвиток підлітків в Україні».

Дослідження охоплює п’ять ключових напрямів, що впливають на формування професійних орієнтирів підлітків: соціоекономічний контекст, освітнє та психоемоційне середовище, людський капітал і залученість до позашкільної діяльності. Ці фактори допомагають краще зрозуміти, які ресурси доступні підліткам, як вони формують навички, оцінюють власні можливості й будують уявлення про власне майбутнє.

До участі в дослідженні було залучено понад 10 100 респондентів — 5089 підлітків віком 13–16 років та стільки ж їхніх батьків або опікунів з усіх регіонів України, за винятком тимчасово окупованих територій.

В умовах повномасштабної війни питання майбутнього для українських підлітків набуває особливої гостроти. 82% опитаних підлітків зберігають обнадійливе бачення власного майбутнього, натомість позитивно оцінюють майбутнє України лише 60%.

«82% підлітків мають обнадійливе бачення свого майбутнього. Результати «Індексу майбутнього» показують: наші підлітки зберігають віру у власне майбутнє, але потребують більшої підтримки у визначенні професійного шляху. Наше завдання – створити умови, де талант і здібності кожної дитини знайдуть застосування саме тут, в Україні. Ми прагнемо, щоб кожна дитина, підліток чи молода людина, незалежно від того, де вона живе, у яких умовах зростає чи який досвід пережила через війну, мала рівний доступ до навчання та розвитку», — зазначила Олена Зеленська, перша леді України та засновниця Фундації.

Попри обставини в країні, підлітки продовжують мріяти та будувати плани. На їхні очікування впливає війна, соціально-економічна ситуація, освітнє середовище, підтримка родини, самооцінка, а також доступність можливостей. Які основні фактори визначають їхній вибір? З якими труднощами вони стикаються? Відповіді на ці запитання — у дослідженні «Індекс майбутнього: професійні очікування та розвиток підлітків в Україні».

Ключові факти, що показують, як підлітки бачать своє майбутнє та розвиток у суспільстві:

●  Кожен п'ятий підліток в Україні ще не задумувався ким хоче бути у майбутньому, а 70% підлітків не можуть назвати конкретну  сферу зайнятості чи професію, у якій хотіли б працювати у 30-річному віці — показник, що майже вдвічі перевищує середнє значення у країнах ОЕСР.

●  Дослідження показало відмінності між професійними очікуваннями підлітків та фактичним попитом на фахівців в Україні. Популярні серед дітей сфери часто не відповідають наявному попиту, тоді як галузі з системним кадровим дефіцитом, зокрема промисловість, залишаються поза увагою підлітків.

●  Серед найпоширеніших активностей з профорієнтації для підлітків є спілкування з батьками — про своє майбутнє говорить із ними 74% опитаних. Натомість лише 3% проходили стажування, 7% — мали зустрічі з кар’єрними радниками, а 11% — відвідували екскурсії на підприємства.

●  Середній бал українських підлітків у школі — 8,4 за 12-бальною системою. Дівчата демонструють вищі результати (8,7) порівняно з хлопцями (8,1). Найкращі оцінки спостерігаються з мовних предметів (8,5), де простежується перевага дівчат (8,9 проти 8,1). У STEM-дисциплінах середній бал трохи нижчий — 8,4, проте дівчата тут також випереджають хлопців (8,7 проти 8,2).

●  Загальний рівень охоплення позашкіллям є високим — 9 з 10 дітей беруть участь у позашкільних активностях. Проте залученість зменшується у міру наближення до лінії фронту.

●  Основними перешкодами до участі в позашкільній освіті є брак мотивації (37%), відсутність фінансових можливостей (36%, серед ВПО — 50%) та фізична відсутність гуртків поблизу місця проживання — про це зазначили 33% опитаних. Безпосередньо у селах майже 30% дітей не мають можливості дістатися до гуртків.

●  Ефективна профорієнтація дітей з інституційних форм догляду ще більше ускладнюється відсутністю постійної підтримки та порад від старших, батьків чи опікунів, а також недостатнім розвитком життєвих і соціальних навичок.

«Дослідження «Індекс майбутнього» показує необхідність активнішої роботи з профорієнтації підлітків, підвищення статусу робітничих професій, створення інструментів стимулювання економічної активності молоді. Ми у Міністерстві економіки маємо для цього декілька програм - гранти для молоді, покращені умови іпотечної програми єОселя, програма для повернення молодих українців з-за кордону Create Ukraine. Крім того, змінюємо підходи до ринку праці через оновлення трудового законодавства. Наприклад, будуть впроваджені учнівські трудові договори, які дозволять поєднувати навчання та роботу, а також інші норми, які допоможуть молоді ефективніше захищати свої права і бути гнучкими. Крім того, покращуємо державне освітнє замовлення, аби готувати більше фахівців, яких нині потребує ринок - інженерів, будівельників, фахівців у сфері безпеки та оборони й інших», — наголосила Юлія Свириденко – Перша віцепрем’єр-міністерка — Міністерка економіки України.

 Презентацію дослідження реалізовано у співпраці з KSE Institute та ЮНІСЕФ в Україні. Захід відбувся в межах відкриття «Фестивалю кар’єри» на ВДНГ.

Завітати на «Фестиваль карʼєри» та оглянути експозицію за результатами дослідження можна з 22 до 25 травня 2025 року в павільйоні №4 на ВДНГ.

Ознайомитися з результатами дослідження «Індекс майбутнього: професійні очікування та розвиток підлітків в Україні» можна за посиланням: https://zelenskafoundation.org/future-index

 

 

Підписка на новини

https://freegeoip.net/json