Звичайна версія Розмір шрифта: A A A Схема кольорів: A A A
      Головна / Діяльність / Діяльність України у Світовій організації торгівлі / Участь України в роботі регулярних органів СОТ / Участь у засіданнях Комітету з питань сільського господарства
Інформація щодо участі України в роботі засідання Комітету СОТ з питань сільського господарства (25-26 вересня 2018 року)
11.10.2018 | 16:19 | Департамент доступу до ринків та взаємодії з СОТ.

25–26 вересня 2018 року в м. Женева (Швейцарська Конфедерація) відбулось офіційне засідання Комітету СОТ  з питань сільського господарства (далі – Комітет), в якому брали участь представники Мінекономрозвитку та Мінагрополітики.

Представниками української делегації були порушені запитання щодо:

нотифікацій Вірменії з питань внутрішньої підтримки сільського господарства. Зокрема, згідно з останньою нотифікацією Вірменії (за 2014 календарний рік) обсяги фінансування послуг з  маркетингу та просування товарів на ринки збільшилися майже у 6 разів порівняно з середнім обсягом фінансування за попередні два роки. Водночас, за останні 5 років відбулось досить суттєве зростання експорту сільськогосподарської продукції Вірменії (у понад 2,5 рази). Представник Вірменії надав більш детальну інформацію стосовно переліку та фінансування державних програм і заходів, які впроваджуються за згаданим напрямом підтримки. Зазначені програми спрямовані на розвиток галузі, збільшення обсягів сільгоспвиробництва, впровадження сучасних технологій  та підвищення рівня харчової безпеки;

нотифікацій Російської Федерації (далі – РФ) з питань внутрішньої підтримки сільського господарства. Зокрема, РФ у нотифікації про субсидії та компенсаційні заходи за 2013–2014 роки відобразила державну підтримку для модернізації сільськогосподарської техніки та розвитку інновацій у рамках державної програми “Розвиток сільського господарства та регулювання ринків сільськогосподарської продукції, сировини і продовольства на 2013–2020 роки”. Метою такої політики є покращення ефективності та конкурентоздатності сільськогосподарських виробників шляхом технічної та технологічної модернізації виробництва, проте, у нотифікаціях РФ щодо внутрішньої підтримки згадана програма не відображена. Представник РФ надав інформацію про те, які нормативно-правові акти регулюють зазначену сферу;

дозволів на імпорт фуражної пшениці Таїланду. Зазначений захід спрямований на обмеження імпорту фуражної пшениці та стимулювання використання кукурудзи, вирощеної в Таїланді, та на її цінову підтримку. Під час декількох засідань Комітету у 2016–2018 роках на запити членів СОТ представник Таїланду пояснював запровадження цих заходів тимчасовою необхідністю стабілізувати внутрішні ціни на кукурудзу. Водночас зазначалось, що Таїланд проводить внутрішні консультації для пошуку прийнятного рішення щодо цього проблемного питання. На запит України в рамках поточного засідання Комітету надати інформацію про результати проведення консультацій та подальшу політику у зерновому секторі країни представник Таїланду поінформував, що наразі ще очікується відповідь з боку компетентних органів влади країни та пообіцяв надати оновлену інформацію щойно вона буде доступною.

Крім того, представники української делегації підтримали питання, порушені іншими членами СОТ стосовно:

субсидування Туреччиною експорту деякої сільськогосподарської продукції. Зокрема, члени СОТ запросили Туреччину надати роз’яснення стосовно обсягів та вартості виробленої продукції, що наразі отримує експортні субсидії (м’ясо птиці, яйця, мед, живі квіти, свіжі та сушені овочі) та намірів Туреччини забезпечити виконання рішення Конференції міністрів СОТ у м. Найробі 2015 року, яке передбачає скасування експортних субсидій країнами, що розвиваються, до кінця 2018 року. Представник Туреччини зазначив, що порушене питання наразі ще опрацьовується, а про результати членам СОТ буде повідомлено додатково;

політики Індії щодо бобових. Запитання членів СОТ були спрямовані на з’ясування стану реалізації різних запроваджених Індією заходів, у тому числі введення кількісних обмежень на імпорт бобових, тривалості дії цих обмежень, підвищення ставок ввізного мита на горох (до 50%) та інші бобові культури (до 30%), обсягів експорту та продажів на внутрішньому ринку через електронні аукціони деяких місцевих видів бобових, здійснення державних закупівель. Представник Індії зазначив, що кількісні обмеження є тимчасовим заходом, націленим на підтримку фермерів, які зазнають збитків від перенасиченості ринку бобових; підвищення ставок ввізного мита відбувалось у межах зв’язаних ставок і покликано збалансувати інтереси споживачів і постачальників. Також було поінформовано, що Продовольча корпорація Індії не експортує бобові, які вирощуються місцевими фермерами, а закупівлі цих бобових здійснюються за цінами, які залежать від ситуації на ринку;

надання РФ субсидій на залізничні перевезення при експорті зерна. Члени СОТ закликали РФ надати оновлену інформацію стосовно заходів, запроваджених відповідно до постанови уряду РФ від 20 грудня 2017 року № 1595 з метою відшкодування втрат у доходах, які виникають у результаті встановлення пільгових тарифів на перевезення зерна, що, на думку членів СОТ, може являти собою приховані експортні субсидії. Термін дії цих субсидій мав завершитись до кінця червня 2018 року. Представник РФ поінформував стосовно розгляду урядом можливості продовження дії постанови № 1595, про обсяги наданих субсидій і перевезеного зерна та вчергове запевнив, що запроваджені заходи не мають суттєвого впливу на сільськогосподарське виробництво і не залежать від показників експорту. Представник України закликав РФ надати конкретні відповіді на запитання України в рамках 87-го засідання Комітету та наголосив на важливості представлення деталізованої інформації, у тому числі стосовно кінцевих пунктів призначення поставок зерна, яка б підтверджувала, що експортні субсидії дійсно не надавались. Члени СОТ будуть продовжувати моніторинг політики РФ у зазначеній сфері.

На неодноразові запити членів СОТ, у тому числі й України, стосовно індонезійської системи імпорту молокопродуктів, яка передбачала вимоги для імпортерів укладати угоди про партнерство з місцевими фермерами, фермерськими групами або кооперативами, представник Індонезії поінформував про скасування зазначених вимог до імпортерів.

Значний інтерес учасників засідання Комітету викликав оголошений США у липні 2018 року комплексний пакет допомоги у розмірі 12 мільярдів доларів для фермерів, які найбільше постраждали внаслідок контрзаходів деяких членів СОТ. Він буде поширюватися через програму спрощення ринків (MFP) як прямі виплати фермерам, придбання певних товарів та програму сприяння торгівлі. Члени СОТ запитували деталі щодо методології програми, її тривалості та відповідності існуючим правилам СОТ. Представник США зазначив, що це короткостроковий захід, який охоплює фіскальний період з вересня 2018 року до січня 2019 року. Субсидування сільгосппродукції відбуватиметься з урахуванням даних експорту до країн, які запровадили відповідні тарифи. Інформацію про методологію та програму сприяння ринку розміщено на веб-сайті Департаменту сільського господарства США (USDA). Також було підкреслено, що ця короткострокова програма не тягне за собою експортних субсидій та не матиме впливу на рішення фермерів щодо вирощування певних сільськогосподарських культур з огляду на те, що її було ініційовано після того, як фермери вже завершили роботи з їх посіву в поточному році.

Під час неофіційного засідання Комітету 25 вересня 2018 року розглядались питання стосовно виконання Рішень 9-ї Конференції міністрів СОТ 2013 року щодо адміністрування тарифних квот (далі – рішення Балі), 10-ї Конференції міністрів СОТ 2015 року щодо експортної конкуренції в сільському господарстві (далі – рішення Найробі), а також підвищення транспарентності.

Учасникам засідання були представлені довідковий документ Секретаріату СОТ щодо методів адміністрування тарифних квот і рівня заповнення тарифних квот з 2007 по 2016 роки та документ Австралії “Огляд рішення Балі щодо адміністрування тарифних квот”. Особливу увагу в обговореннях було зосереджено на питаннях універсальності застосування “механізму недозаповнених тарифних квот”, що міститься в рішенні Балі, визначення причин хронічного недозаповнення тарифних квот та обміну найкращими практиками для підвищення ефективності й якості наданих повідомлень. Ряд країн, що розвиваються, наголошували на важливості спеціального та диференційованого підходу (S&D) та попереджали про обтяжливі вимоги щодо звітування про тарифні квоти. Було також висловлено зацікавленість у проведенні в листопаді ц. р. тематичного засідання з метою обміну досвідом із різних аспектів використання тарифних квот. Голова Комітету нагадала учасникам засідання, що до кінця грудня 2019 року Генеральна рада СОТ повинна завершити свої рекомендації щодо Огляду рішення Балі, тому Комітет повинен фіналізувати підготовку свого звіту, по можливості, до червня 2019 року.

За пропозицією Голови Комітету члени СОТ затвердили на основі консенсусу звіт про перший трирічний огляд рішення Найробі щодо експортної конкуренції.

З часу попереднього засідання Комітету (червень 2018 року) Швейцарією було завершено процедуру сертифікації переглянутого графіку щодо скасування експортних субсидій, Колумбія, Уругвай та США подали поправки до проектів графіків, передбачивши “нульовий” рівень субсидій на всю продукцію. Під час поточного засідання Комітету Бразилія, Мексика, Індонезія та Туреччина представили оновлену інформацію про внутрішні процедури з підготовки проектів графіків скасування експортних субсидій.

Таким чином, на сьогодні з 18 членів СОТ із зобов’язаннями щодо експортних субсидій у сільському господарстві – Нова Зеландія та Панама скасували експортні субсидії ще до прийняття рішення Найробі, Австралія, ЄС, Ізраїль, Канада, Колумбія, Норвегія, ПАР, США, Уругвай та Швейцарія вжили заходів щодо внесення змін до своїх графіків, а шість  членів – Бразилія, Індонезія, Ісландія, Мексика, Туреччина та Венесуела – все ще повинні представити проекти своїх переглянутих графіків.

Довідково: Комітет СОТ з питань сільського господарства  орган в системі СОТ, підзвітний Раді з торгівлі товарами. Головне завдання: здійснення нагляду за виконанням Угоди СОТ про сільське господарство, надання членам СОТ можливості консультуватися з питань, пов'язаних із виконанням зобов'язань в СОТ, а також подавати запити щодо політики членів СОТ у сфері сільського господарства.

Міністерство економіки України 01008, Україна, м. Київ,
вул. Грушевського, 12/2