Звичайна версія Розмір шрифта: A A A Схема кольорів: A A A
      Головна / Діяльність / Діяльність України у Світовій організації торгівлі / Участь України в роботі регулярних органів СОТ / Огляд торговельної політики членів СОТ / Країни (Звіти)
Огляд торговельної політики Європейського Союзу
13.07.2017 | 14:37 | Департамент доступу до ринків та взаємодії з СОТ.

На початку липня 2017 року у м. Женева (Швейцарська Конфедерація) проходив тринадцятий Огляд торговельної політики Європейського Союзу, під час якого члени СОТ в черговий раз мали можливість проаналізувати досягнення торговельної, економічної та інвестиційної політики ЄС.

ЄС залишається світовим лідером за обсягами торгівлі товарами та послугами і є важливим членом СОТ, роль якого є вирішальною у розвитку світової торгівлі. ЄС займає перше місце за обсягами внутрішніх та зовнішніх інвестицій, друге місце - за обсягами експорту та імпорту товарів і є найбільшим постачальником послуг.

Під час засідання обговорювалися два основні документи – звіти, підготовлені Європейським Союзом (документ WT/TPR/G/357) та Секретаріатом СОТ (документ WT/TPR/S/357), а також запитання, які становили торговельний інтерес для інших членів СОТ, та відповіді на них від ЄС. Всього ЄС було отримано понад 1000 запитань від 38 членів СОТ, а у заході взяли участь представники понад 50 делегацій, що пітверджує важливість торговельної та інвестиційної політики ЄС.

ЄС є одним із основних торговельних партнерів для багатьох членів СОТ не лише завдяки обсягу свого ринку з чисельністю населення понад 500 млн. осіб, але і завдяки відкритості та прозорості торговельного та інвестиційного режимів.

У своїх виступах члени СОТ відзначали роль ЄС у світовій економіці та міжнародній торгівлі, прихильність правилам багатосторонньої торговельної системи та принципам СОТ, а також високо оцінювали прагнення ЄС покращити стан проведення переговорів щодо сільського господарства, субсидій у сфері рибальства, товарів екологічного призначення та торгівлі послугами.

Водночас зазначалося про ряд внутрішніх проблем, з якими стикається ЄС в даний час. Зокрема, в цілому відновлення економіки ЄС залишається слабким і нерівномірним серед держав-членів. У той же час міжнародна торговельна спільнота стурбована невизначеностями, зокрема пов’язаними з Brexit, що можуть вплинути як на торговельних партнерів ЄС, так і на Розклад зобов’язань ЄС в СОТ. Тому члени СОТ закликали ЄС до прозорості та відкритості процесу внесення змін до згаданого Розкладу у зв’язку з Brexit, зазначаючи про необхідність урахування вимог СОТ та проведення консультацій з третіми країнами.

Також відмічалося, що незважаючи на внутрішні проблеми та глобальну невизначеність, ЄС у період між попереднім оглядом у 2015 році не запроваджував заходи, що обмежують торгівлю. Навпаки, ЄС продовжує здійснювати лібералізацію торгівлі через укладення двосторонніх угод про вільну торгівлю та надання преференційного доступу до ринку для країн, що розвиваються. Крім того, завдяки ЄС було розширено Угоду СОТ про інформаційні технології та активізовано стан проведення переговорів стосовно угод СОТ про екологічні товари та про торгівлю послугами (TISA).

Учасники засідання вітали прихильність та активну участь ЄС у СОТ, включаючи зусилля, спрямовані на успішне проведення 11-ої Конференції міністрів СОТ, яка відбудеться у грудні цього року в Буенос-Айресі (Аргентина).

Члени СОТ також високо оцінювали реалізацію ЄС у період між оглядами декількох ініціатив, направлених на спрощення торгівлі, включаючи ратифікацію Угоди СОТ про спрощення торгівлі та введення в дію нового Митного кодексу, що передбачає удосконалення та модернізацію митних процедур, у тому числі завдяки використанню сучасних технологій для полегшення торгівлі.

Зацікавлення викликали: заходи з реалізації нових ініціатив торговельної та інвестиційної політики в рамках стратегії, ухваленої у жовтні 2015 року (the Trade For All strategy); стратегія розвитку єдиного цифрого ринку; пакет напрацювань з електронної комерції; питання щодо забезпечення мобільності робочої сили та взаємного визнання кваліфікацій; процес реформування сектору фінансових послуг, а також лібералізації залізничних та портових послуг.

Водночас, незважаючи на переважну позитивну оцінку, деякі члени СОТ зауважували про непоширення принципу загальної відкритості торговельного режиму ЄС на сферу сільського господарства. Так, висловлювалися занепокоєння щодо збереження ЄС складних та обмежувальних тарифів на такі товари підвищеного попиту, як сільськогосподарська продукція, риба та деякі текстильні вироби. Зазначалося, що високі тарифи, тарифна ескалація, неадвалорні ставки та чисельні тарифні квоти з високими ставками мита залишаються значними бар’єрами для імпорту. У той же час, хоча і висловлювалася стурбованість підходом ЄС щодо внутрішньої підтримки в аграрному секторі та її загального обсягу, учасники вітали запровадження реформ у рамках Спільної аграрної політики ЄС, яка направлена на зменшення заходів, що обмежують торгівлю, і скорочення платежів, пов’язаних з виробництвом. Крім того, високо оцінюючи роль ЄС у досягненні домовленості щодо ліквідації експортних субсидій на 10-ій Конференції міністрів СОТ, деякі учасники засідання зазначали і про необхідність внесення ЄС змін до свого Розкладу з метою відображення цього рішення.

Члени СОТ також висловлювали занепокоєння стосовно використання ЄС захисних заходів та контролю, що впливає на здійснення торгівлі, і закликали ЄС застосовувати такі заходи у відповідності до правил СОТ.

Визнаючи важливість захисту здоров’я людей, тварин та рослин, а також навколишнього середовища, деякі учасники у своїх виступах зазначали про те, що ряд санітарних та фітосанітарних заходів, застосованих ЄС, не ґрунтуються на об’єктивних критеріях, підтверджених науковими оцінками ризику, як вимагає Угода СОТ про застосування санітарних та фітосанітарних заходів. У цьому зв’язку згадувалося про: нові правила ЄС стосовно речовин, що можуть викликати ендокринні розлади; встановлений у ЄС максимально допустимий рівень залишків; затримки у процесі видачі дозволів ЄС щодо генетично модифікованих продуктів.

Порушувалися і запитання щодо уточнення інформації з боку ЄС стосовно ринку державних закупівель, інвестиційного режиму, використання географічних зазначень, діяльності ЄС у сфері зміни клімату, різних аспектів технічного регулювання, включаючи ініціативу REACH.

Від України також було підготовлено письмові запитання до ЄС, про які було зазначено у виступі представника України під час засідання.

Підсумовуючи результати цього огляду, члени СОТ вітали прихильність ЄС принципам багатосторонньої торговельної системи та високо оцінювали відкритість ЄС для торгівлі та інвестицій. Водночас ЄС пропонувалося продовжити реалізацію зусиль, спрямованих на вирішення проблемних питань, які порушувалися і під час попередніх оглядів торговельної політики (таких як політика у сфері сільського господарства, застосування санітарних та фітосанітарних заходів, а також заходів технічного регулювання, використання захисних заходів). Крім того, наголошувалося про необхідність подолання нових викликів, які виникли протягом останніх двох років у зв’язку з Brexit, оскільки результати вирішення цього питання можуть вплинути на багатьох членів СОТ.

Закриваючи засідання, Глава Органу СОТ з огляду торговельної політики висловив сподівання, що ЄС врахує отримані коментарі та пропозиції для подальшого покращення свого торговельного режиму.

Міністерство економіки України 01008, Україна, м. Київ,
вул. Грушевського, 12/2