Міністерство економіки України

Головна / Про Міністерство
Меню

Інформація щодо участі України в роботі засідання Комітету СОТ з питань сільського господарства (27–28 березня 2017 року)

27 березня 2017 року відбулось чергове офіційне засідання Комітету СОТ з питань сільського господарства (далі – Комітет), в якому брали участь представники Мінекономрозвитку та Мінагрополітики.

Згідно з порядком денним, під час засідання Комітету розглядались питання, пов’язані з виконанням зобов’язань щодо внутрішньої підтримки сільського господарства, експортних субсидій, тарифних та інших квот, спеціальних сільськогосподарських захисних заходів тощо.

Учасники засідання також надавали відповіді на запити стосовно специфічних торговельних проблем, порушених відповідно до статті 18.6 Угоди СОТ про сільське господарство, та на основі індивідуальних нотифікацій в СОТ.

Делегацією України були поставлені запитання Мексиці – щодо нових і модифікованих заходів із внутрішньої підтримки, зокрема програм внутрішньої продовольчої допомоги. У відповідь представник Мексики надав роз’яснення щодо особливостей впровадження зазначених програм, зокрема, стосовно бенефіціарів продовольчої допомоги, критеріїв для її отримання  та розрахунків для визначення рівня соціально-економічного стану сімей.

Також, у рамках засідання Комітету делегацією України були підтримані питання щодо:

створення Індією буферних (резервних) запасів бобових культур (запитання від Канади). Представник Індії пояснив, що мета зазначеної програми полягає в гарантуванні засобів для існування фермерів, а також надав посилання на сайт, де можна знайти інформацію про відповідні довідкові ціни;

підтримки Індією мінімальної ціни на пшеницю (запитання від Австралії). Представник Індії зазначив, що підтримка цін залежить від різних чинників, у тому числі затрат на вирощування культур та ринкової ціни, а більш детальну інформацію можна знайти на урядовому веб-сайті;

дозволів Таїланду на імпорт фуражної пшениці (запитання від  Австралії, ЄС і США). Такий захід спрямований на обмеження імпорту фуражної пшениці та стимулювання використання кукурудзи, вирощеної в Таїланді, і її цінову підтримку. Представник Таїланду коротко поінформував про те, яким чином відбувається процес надання дозволів. Більш детальний аналіз письмової відповіді, яка очікується найближчим часом, дозволить з'ясувати чи не порушує ця держава зобов'язання в СОТ, використовуючи згаданий інструмент обмеження торгівлі;

програм Бразилії з внутрішньої підтримки, зокрема стосовно державної підтримки вирощування пшениці та кукурудзи (запитання від США). У розвиток інформації, наданої на попередніх засіданнях Комітету, представник Бразилії повідомив, що наразі завершено переоцінку програми внутрішньої підтримки PEP (Prêmio para Escoamento do Produto). Зазначена програма була тимчасово припинена з метою з’ясування, чи здійснювались фактичні виплати трейдерами/промисловістю виробникам відповідно до мінімальної ціни. За інформацією представника Бразилії підозра, що платежі були зроблені нижче мінімальної ціни, не була підтверджена проведеною оцінкою, тому планується продовжити впровадження програми. Більш докладної інформації, запитуваної США, представником Бразилії не було надано;

упровадження Канадою нового класу молочних інгредієнтів (запитання від Австралії, Нової Зеландії, ЄС та США). Представник Канади надав детальну інформацію про поширену Канадською молочною комісією (CDC) в лютому 2017 року програму дозволу спеціального класу молока, зазначивши, що рішення про створення стратегії молочних інгредієнтів було обумовлено потребами промисловості. При цьому було зазначено, що підписана в липні 2016 року Угода між виробниками та представниками переробної галузі, в принципі, є приватною угодою. Всі провінції (за винятком Ньюфаундленду та Лабрадору) наразі в процесі реалізації нового класу молока (клас 7), який вступив в силу з 1 лютого 2017 року через відповідні регуляторні процеси. Клас 7 призначений для використання у виробництві молочних інгредієнтів, таких як знежирене молоко у порошку або концентрат молочного білку. Повний список підтримуваних продуктів буде розміщений на сайті Канадської молочної комісії (CDC). Ціни на молоко класу 7 вже доступні на веб-сайті: www.milkingredients.ca. Ціни на молочний жир, білки та інші речовини у твердій формі визначаються на основі світових цін на щомісячній основі. Правила для сухого цільного молока є предметом дискусій серед зацікавлених сторін в середині галузі, тому, коли і де ця інформація буде оприлюднена, ще буде визначатись. Комітет з поставок молока (CMSMC) є ключовим національним органом з розробки політики та дискусій стосовно виробництва молочної продукції та переробної галузі. Молоко класу 4 (м) буде анульовано, як тільки молоко класу 7 запровадиться в усіх провінціях, також молоко класу 6 буде анульовано при повній реалізації молока класу 7 в провінції Онтаріо. Наразі Уряд Канади працює над завершенням програм на основі зворотного зв'язку, отриманого в ході консультацій із зацікавленими сторонами, та буде продовжувати повідомляти про зазначені програми внутрішньої підтримки в рамках відповідних щорічних нотифікацій в СОТ;

надання Туреччиною субсидій місцевим виробникам молокопродуктів, спрямованих на стимулювання використання молока турецького виробництва (запитання від Нової Зеландії). Представник Туреччини поінформував про нещодавнє скасування програми. Водночас, представник України зробив додатковий запит щодо обсягів наданих субсидій за програмою з тим, щоб оцінити рівень можливих порушень зобов'язань Туреччини у сфері сільського господарства;

нотифікації Швейцарії щодо експортних субсидій (запитання від ЄС). Представник Швейцарії відповів на запитання про відображення експортних субсидій у бюджеті 2016 року, а також стосовно нотифікації про експортні субсидії за 2015 рік. Зокрема, було повідомлено про збільшення експортних субсидій на перероблену продукцію – спеціально для виробників швейцарського шоколаду з використанням інгредієнтів внутрішнього виробництва. Збільшення бюджету на експортні субсидії пояснювалось зміцненням швейцарського франка в січні  2015 року, та наголошувалось, що зазначений у нотифікації обсяг субсидій був значно меншим, ніж дозволений відповідно до зобов'язань Швейцарії в СОТ.

Своєю чергою представник Нової Зеландії нагадав про рішення Конференцій міністрів 2013 року (о. Балі) та 2015 року (м. Найробі), якими передбачено, що всі члени СОТ повинні проявляти "максимальну стриманість щодо будь-якого використання всіх форм експортних субсидій і всіх експортних заходів, що мають еквівалентний ефект". Делегації України, ЄС і США висловили підтримку зазначеного питання та закликали Швейцарію скасувати експортні субсидії у найкоротші терміни, незважаючи на те, зазначена швейцарська перероблена продукція знаходиться поза межами обов'язкового зобов'язання щодо негайного скасування експортних субсидій.

Уперше в рамках Комітету обговорювалося питання про Brexit. Представник Індонезії звернувся до делегації ЄС з проханням роз'яснити, яким чином Сполучене Королівство Великої Британії  та Північної Ірландії має намір виділити свої тарифні квоти для сільськогосподарської продукції, а також якою буде процедура надання торгових преференцій для країн, що розвиваються. У короткій відповіді представник ЄС зазначив, що загальна зовнішня торговельна політика ЄС поширюється на всі його держави-члени, і Великобританія, як і раніше, є членом ЄС. Більш суттєву відповідь буде представлено в належний час.

У рамках окремого пункту Порядку денного засідання Комітету учасники поділилися оновленою інформацією стосовно виконання рішення Десятої Конференції Міністрів СОТ (грудень 2015 року, м. Найробі) з експортної конкуренції. Представник Австралії повідомив, що 17 лютого 2017 року Австралія представила свій переглянутий графік зобов'язань з урахуванням відмови від права на застосування сільськогосподарських експортних субсидій. Норвегія також заявила про здійснення внутрішніх процедур з перегляду графіку зобов’язань.

Голова Комітету, а також окремі країни – члени СОТ підкреслили надзвичайну важливість механізму транспарентності та закликали всіх членів СОТ до повного виконання зобов’язань за Угодою СОТ про сільське господарство.

28 березня 2017 року, на запити делегацій Австралії (приєднались делегації США і Канади) та ЄС були проведені консультації, в ході яких представники України надавали роз’яснення стосовно виконання зобов’язань в СОТ із внутрішньої підтримки сільського господарства, відображеної у щойно поданій нотифікації за 2012 рік (документ G/AG/N/UKR/26). Особлива увага приділялась урахуванню Україною темпів інфляції при розрахунку щорічного сукупного виміру підтримки (СВП). Відповідно до Статті 18.4 Угоди СОТ про сільське господарство, вплив надмірних темпів інфляції на здатність будь-якого члена СОТ дотримуватись зобов’язань щодо зменшення внутрішньої підтримки повинен розглядатися членами СОТ у рамках Комітету. При цьому чіткого тлумачення терміну "надмірні темпи інфляції" не передбачено положеннями угод СОТ.

Також, представники України, Австралії, Канади, та ЄС були запрошені на додаткові консультації між делегаціями США та Бразилії щодо програм внутрішньої підтримки PEP і PEPRO, які стосуються державної підтримки вирощування пшениці. Було зазначено, що впровадження цих програм сприяє експорту значних обсягів пшениці, та запропоновано надати роз'яснення, які кошти використовуються для підтримки продажів на внутрішньому ринку, а які – для підтримки експорту. Не зважаючи на пояснення представників Бразилії, інші учасники висловили занепокоєння, що потенційним наслідком реалізації згаданих програм є спотворювальний вплив на торгівлю, що вимагає подальшого моніторингу цього питання.

Делегація України також взяла участь у семінарі "Технічна допомога у сфері санітарних і фітосанітарних заходів для підтримки розвитку торгівлі сільськогосподарською продукцією", організованому Постійними представництвами  Канади та Франції в СОТ та Фондом розвитку торгівлі і стандартів (ФРТС). На прикладах франкомовних країн Африки були представлені результати реалізації проектів технічної допомоги у сфері вирощування какао, капусти та розвитку дрібного рибальства, які продемонстрували, що переваги від використання стійких методів ведення сільського господарства (наприклад, комплексної боротьби із шкідниками), не обмежуються тільки збором безпечної і високоякісної продукції, але також гарантують довговічність насаджень, тим самим захищаючи довгостроковий дохід виробників. При цьому розвиток сфери санітарних і фітосанітарних заходів позитивно впливає на нарощування потенціалу сектору. Ще одним важливим аспектом упровадження зазначених проектів технічної допомоги, серед іншого, є те, що вони спрямовані на покращення доступу вищезгаданої продукції до ринків інших країн.

Довідково: Комітет СОТ з питань сільського господарства  орган в системі СОТ, підзвітний Раді з торгівлі товарами. Головне завдання: здійснення нагляду за виконанням Угоди СОТ про сільське господарство, надання членам СОТ можливості консультуватися з питань, пов'язаних із виконанням зобов'язань в СОТ, а також подавати запити щодо політики членів СОТ у сфері сільського господарства.

Підписка на новини

https://freegeoip.net/json